بررسی کارکرد بدن اجراگر در پرفورمنس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده ندا گل رنگی
- استاد راهنما حمیدرضا افشار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده پرفورمنس به معنی اجرا، طیف گسترده ای از فعالیت ها را به ویژه در عرصه ی هنر، دربر می گیرد. اجرا در رابطه با تئاتر، نوعی فعالیت است که توسط یک فرد یا گروه، به خاطر فرد یا گروهی دیگر صورت می گیرد. این تعریف که نشان دهنده ی تأکید بر تعامل میان اجراگر و مخاطب است، به عنصر غالب در پرفورمنس یعنی مخاطب اشاره می کند که در تقابل با عنصر غالب در تئاتر متعارف یعنی کاراکتر که از طریق بازیگر عینیت می یابد، واقع می شود. اجرا که دارای دو وجه سرگرمی / تئاتر و سودمندی / آیین است، پس از سال های جنگ جهانی دوم و روی آوردن به مثابه ی بخشی از اجتماع به سودمندی گرایش یافت و وجه آیینی اجراها بر وجه سرگرمی آنها غالب شد. زیرا اجراها به جای بازنمایی جامعه به ترمیم و اصلاح آن پرداختند. از این رو، فرایند رشد و تکوین اجرا به صورت کارگاهی به جای فرایند ساخته شدن داستانی دراماتیک، به مخاطبان نشان داده شد و اجراگران به دنبال تعریف اصالت از دست رفته، نقش بازی کردن را کنار گذاشته و به اجراگری خود ارجاع که حقیقت وجودیشان را نشان می داد، پرداختند. به دنبال این تغییر دیدگاه ها، اجرا به عنوان هنری مستقل در دهه ی 1970 و با تأکید بر بدن به مثابه ی کالای غیرتجاری برای آفریدن اثر هنری، به رسمیت شناخته شد. بدن اجراگر، به مثابه ی ابزار بیان مفاهیم، عنصر اصلی پرفورمنس محسوب می شود. اجراگر طی فرایند آیینی سازی از طریق انتقال ایده ی ذهنی به بدن و تبدیل آن ایده توسط ژست و حرکت به شکل، مفاهیم مورد نظرش را خارج از قراردادهای گفتگوی تئاتری به مخاطب منتقل می کند. او در توالی اجرا و به وسیله ی کشف انرژی های جسمانی در طول تمرین های آماده سازی و کارگاه ها و در نتیجه ساختن بدنی آماده و آموزش دیده، به این مهم، یعنی بدنی بیانگر دست می یابد. کلید واژه: اجرا، هنر اجرا، اجراگر، بدن، فرایند آیینی سازی
منابع مشابه
پدیدارشناسی حضور اجراگر در شبیهخوانی
با کاربست رویکرد پدیدارشناسی در تحلیل شبیهخوانی با هدف روشنسازی شرایط بنیادین تحقق آن، کوشیدهایم به این پرسش پاسخ دهیم که: چگونه شبیهخوانی با عمل کلام جاری اجراگران و دیگر عناصر اجرایی قوام مییابد؟ این نحوه تحلیل متفاوت از نگرشی است که شبیهخوانی را صرفاً بر پایه ساختار متنی و ادبی آن تعریف میکند. در این مقاله براساس نظریه اشکال پدیداری حضور بازیگر در تئاتر که توسط برت. ا.ُ استیتس ارائه شده...
متن کاملاستتیک پرفورمنس در تعزیه و تماشاگران زن
تعزیه، به عنوان یک نمایش آئینی مهمترین نماینده فرهنگ سنتّ اجرایی دینی در ایران است.گر چه تعزیه همواره یا از منظر آئینی و یا از منظر استتیک تئاتر مورد تحقیق قرار گرفته است، اما نشانههای آئینی و تئاتری در تعزیه مانند همه نمایشهای مذهبی در هم آمیخته است. در این مقاله، با در نظر گرفتن ترکیب این دو مؤلفه در اجرای تعزیه، قصد من این است که نشان دهم چگونه، از منظر استتیک پرفورمنس، تماشاگر و باز...
متن کاملمفاهیم فلسفی مرلوپونتی: بستری برای تحلیل هنر تعاملی نگاهی به پرفورمنس «کشت زار»
درک مرلوپونتی از هنر با دیدگاه پدیدارشناسانه او از ادراک گره خورده است. به زعم وی مسالۀ مهم در هنر، پرسش دربارۀ زیبایی نیست، بلکه پرسش دربارۀ ادراک و بیان است. مرلوپونتی با تمرکز بر هنر، در پی توصیف ارتباط هنرمند با اشیا و جهانی است که به تصویر میکشد. به عبارتی او رابطۀ هنرمند با اثر هنری را مد نظر قرار میدهد. اما در این پژوهش، با تمرکز بر شروح فلسفی مرلوپونتی، ما در صدد یافتن وجه دیگری از را...
متن کاملپدیدارشناسی حضور اجراگر در شبیه خوانی
با کاربست رویکرد پدیدارشناسی در تحلیل شبیه خوانی با هدف روشن سازی شرایط بنیادین تحقق آن، کوشیده ایم به این پرسش پاسخ دهیم که: چگونه شبیه خوانی با عمل کلام جاری اجراگران و دیگر عناصر اجرایی قوام می یابد؟ این نحوه تحلیل متفاوت از نگرشی است که شبیه خوانی را صرفاً بر پایه ساختار متنی و ادبی آن تعریف می کند. در این مقاله براساس نظریه اشکال پدیداری حضور بازیگر در تئاتر که توسط برت. ا.ُ استیتس ارائه شده...
متن کاملاستتیک پرفورمنس در تعزیه و تماشاگران زن
تعزیه، به عنوان یک نمایش آئینی مهم ترین نماینده فرهنگ سنتّ اجرایی دینی در ایران است.گر چه تعزیه همواره یا از منظر آئینی و یا از منظر استتیک تئاتر مورد تحقیق قرار گرفته است، اما نشانه های آئینی و تئاتری در تعزیه مانند همه نمایش های مذهبی در هم آمیخته است. در این مقاله، با در نظر گرفتن ترکیب این دو مؤلفه در اجرای تعزیه، قصد من این است که نشان دهم چگونه، از منظر استتیک پرفورمنس، تماشاگر و بازیگر تع...
متن کاملاثر تمرینات منتخب بر کارکرد عضلانی و ترکیب بدن در دختران کم توان ذهنی
هدف: پژوهش حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات منتخب بر کارکرد عضلانی و ترکیب بدن در دختران کم توان ذهنی بود. روش بررسی: 23 دختر کمتوان ذهنی (ضریب هوشی70-50) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر) و تجربی (13 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه تجربی به مدت 4 هفته (4 جلسه در هفته) به اجرای تمرینات منتخب با شدت 80-60 درصد حداکثر ضربان قلب پرداختند. قبل و بعد از دوره تمرینی، آزمونهای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023